מאמרים

תמיכת וורד בספרות ערביות (הינדיות)

.

הויכוח לגבי השימוש בספרות בשפה הערבית הוא ויכוח ותיק מאוד.

המערב טוען כי הספרות הלועזיות (כאלו שמשתמשים בהן בעברית ובאנגלית) הן הספרות הערביות המקוריות, בזמן שהספרות הידועות בעולם הערבי כספרות הרביות הן ספרות הינדיות. הוכחה לכך אנו יכולים למצוא בתוכנת וורד (נפרט להלן). מאידך, טוען העולם הערבי כי הספרות הערביות המוכרות היום הן הספרות המקוריות בשפה הערבית, וטענות המערב אינן אלא ניסיון לכפות את השימוש בספרות הלועזיות בטענה שהשימוש בהן בעולם הטכנולוגיה נפוץ וכי השימוש בספרות הערביות (ההינדיות) יהווה בעיה ביישומים ממוחשבים וטכנולוגיים.

טענה זו הופרכה כשיצאה מערכת ההפעלה Windows. כבר החל מגרסת WIN 3.0 הייתה תמיכה בשפה הערבית, ולאחר מכן הורחבה תמיכה זו במערכות הבאות עד הגיענו היום ל- Windows Vista.

השימוש בספריות הערביות המקוריות נעשה היום ברוב האפליקציות תומכות מערכות ההפעלה של מיקרוסופט, שלא לדבר על מקינטוש, שמאז ומתמיד תמך בשפה הערבית.

בכל הנוגע לתוכנת וורד, הדבר יותר מורכב כאשר מדובר בגרסה העברית של התוכנה. גרסה זו בנויה כך שיהא יכולה להציג ספרות לועזיות בלבד (הגרסה הערבית תומכת בשתי התצורות). למרות זאת, ניתן להשתמש בספרות הערביות גם בגרסה העברית, אך עם התוסף Microsoft Office proofing tools, שהינה תוכנה שמוסיפה אפשרויות בדיקת איות ודקדוק במספר רב של שפות וביניהם השפה הערבית.

תוכנה זו מוספי לוורד עוד אפשרות של בחירה בין להשתמש בספרות הלועזיות "הרגילות" ובין שימוש בספרות הינדיות (שאנו קוראים להן ספרות ערביות). אך אליה וקוץ בה, מכיוון שאם אנו שולחים את הקובץ שיצרנו עם ספרות הינדיות למשתמש אחר שאין ברשותו Proofing tools, הוא אינו יכול לראות את הספרות ההינדיות.

האפשרות שנותרה בידינו, במצב זה, היא ליצור קובץ PDF, שהופך את הטקסט שלנו למעין תמונה, וכך יוכל המשתמש השני לראות את הספרות ההינדיות, אך כידוע קובץ זה אינו ניתן לעריכה. בנוסף, על מנת ליצור קובץ PDF אנו זקוקים לתוכנת Adobe Acrobat. (שימו לב, שזו לא אותה תוכנה חינמית שאנו מורידים מהאינטרנט והנקראת Acrobat Reader, שהיא מיועדת להצגת קבצי ה-PDF ולא ליצירתם.

נציג להלן את אופן השינוי של הצגת הספרות בתוכנת וורד (פעולה זו אפשרית, כאמור אם תוכנת האיות והדקדוק מותקנת במחשב).

לאחר פתיחת תוכנת וורד ויצירת מסמך חדש, פתחו את תפריט כלים > אפשרויות.

יוצג בפניכם החלון הבא:

לחצו על לשונית עברית ואחרים . לאחר מכן בחרו משדה "ספרות" את אופן הצגת הספרות הרצוי. האפשרויות הקיימות הן: ערבי, הינדי, הקשר. כאשר בוחרים באפשרות "ערבי" אנו מקבלים ספרות עבריות/אנגליות "רגילות". כאשר אנו בוחרים באפשרות "הינדי", אנו מקבלים את הספרות הערביות. ניתן לבחור באפשרות "הקשר" על מנת שוורד יתאים את הספרות לשפת הכתיבה. דבר הזה חיוני בכתיבת חומר טכני או מדעי, כאשר אנו רוצים לשמור, למשל, על הצגת ספרות אנגליות ליד יחידות מידה וכד'.

למידע נוסף ניתן לפנות אלינו באמצעות דף צור קשר.